13. sep. 2012

Brødsnacks

Noen ganger, eller ganske så ofte så blir ting til underveis... 
Her om dagen så hadde jeg tint opp middag og satt brøddeig,
 da den bedre halvdel ringer og sier at vi er invitert bort på middag, koselig! 
Skal jeg ta med noe ?? ja, kake... 
oki, allerede ganske sent så tenk raskt.. 
Muffins det ble Squashmuffins med hvit sjokoade, enkelt raskt og kjempegodt...

Så var det den brøddeigen da... allerede rent over bollen to ganger... ikke tid til å bake ut og heve og steke brød... hmm rundstykker, men det går jo så treigt å trille så da ble de oppkuttede bitene hevet opp i muffinsformene som da kom ut av ovnen også ble det flotte brødmuffins: 24


Brøddeig:

HER finner du ett innlegg med brødbaking ;-)
 
1 kg mel (blandet fint/grovt-frø : 2/1, 2 pakker tørrgjær,  2 ts salt og 1 ss sukker.
7,5 dl vann på ca 39 grader (halparten fra springen og resten fra vannkokeren ;-) ) og ca 1/2 dl matolje.

Blandes og eltes i 20 minutter, helst i brødmaskin hvis du ikke tar det som trening ;-)

Heves til dobbel str. og eltes 20 minutter til. Du kan selvfølgelig elte mye kortere tid, men du får veldig fin seig deig, typisk fransk brød som du kan tørke av tallerkenen med istedet for vanlig smuldrete skiver...

dette er en basisdeig som kan brukes fra alt til Pizza, rundstykker, brød og nå aperitif :)

Det er en veldig stor deig som selvfølgelig kan halveres,  jeg hadde jo mye mer deig en til 24 rundstykker så da ble denne aperitif / fingermaten til (har tidligere laget noe lignende med paideig):


Kjevle ut en leiv av brøddeig, tynt, på halve deigen setter du biter av f.eks. ost, oliven med ca 3-4 cm mellom (hvis du lager for lite så renner osten fort ut eller pakka åpner seg... 
Brett den andre delen over og del opp som til ravioli, jeg bruker utstikkerformer da det er litt stilig :) 

På ostebitene hadde jeg malt timian og grovt havsalt, 
de grønneolivene hadde jeg allerede marinert i hvitløk og papikapulver.





Stekes 10-15 minutter på 200 grader. For ett lekkert resultat kan de selvfølgelig pensles med egg.




Resultat: kjempegode snaks... ble jo nesten borte før jeg fikk pakket dem ned...

1 kommentar:

  1. Hei! Takk for innholdsrikt lesestoff, sprudlende, overdådig gode ideer og masse nyttige tips! Hvis det er alt dette som gir deg så mye energi, skal jeg la meg inspirere! ����

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)