21. sep. 2012

Fikensyltetøy med valnøtter

Smaksopplevelse ! Noe så godt og så anvendelig...



Fikensyltetøy med valnøtter og ett snev av kanel...

1 kg fiken (blå eller grønne)
500 gram sukker
200 gram knuste valnøtter
1 dl sitronsaft
1 dl vann
4 kanelstenger

Kok sirup av sukker, kanel og vann, blandingen skal reduseres og bli litt tyktflytende (ca 15 minutter).

Vask fikenene og ta vekk eventuelle stygge flekker, hakk dem i kjøkkenmaskin eller skjær i biter (kan også kokes hele til desserter), ha i sitronvann, knus valnøtter og tilsett.



Når sirupen er ferdig has blandingen i,
hvis du nå ikke har en time til rådighet så la blandingen stå til du har tid ;-)

Kokes i 40 minutter, uten lokk, tilsett vann hvis det blir for tykt.

Has på kokte/steriliserte glass og snus opp ned for at eventuelt luft kommer ut.

 Det er her brukt grønne fikener, med blå blir selvfølgelig fargen mørkere ...

Nytes på knekkebrød, nybakt brød, vaffel og rømme, pannekaker, med vaniljeis nam..., med ost (brie, chevre), i kaker, det er bare en ting å si : PRØV ;-)  ...vel hvis man først liker fiken da...


4 kommentarer:

  1. Syltetøyet står nå på komfyren og putrer. Jeg klarte ikke vente til det er ferdig så jeg har allerede begynt å spise av det. Må passe meg så jeg ikke spiser det opp før det er ferdigkokt ;-)

    Siden jeg ikke er så glad i så veldig søtt syltetøy så brukte jeg en god del mindre sukker enn det som står i oppskriften. Og det ble helt perfekt for meg!

    Regner med at jeg kommer til å bli fattig av å kjøpe valnøtter før fikensesongen er over....

    Har forresten også laget fikensyltetøy med eple og kanel, samt fikensyltetøy med vanilje(stang). Det ble godt det også. Med så mye fiken som jeg har så gjelder det å variere oppskriftene..... God helg fra Italia :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy med tilbakemelding :-)

      -helt enig med sukkerinnholdet, har i år også redusert eller faktisk godt over til bruk av honning, stevia og agavesirup...
      ...men for å få det stivt og for holdbarheten er det lurt med litt sukker...

      Høres godt ut med eple-kanel og vanilje også !!
      -ikke glem å prøve de friske i salat med mozarella, det er yummi!!

      God Helg til deg også her fra Frankrike ;-)

      Slett
  2. Hei igjen, er akkurat ferdig med enda en "ladning" med syltetøy. I dag puttet jeg et raspet eple oppi sammen med valnøttene. Tenkte at det kunne ikke skade.... og det gjorde det heller ikke. Det ble (om mulig) enda bedre enn bare fiken & valnøtter. Og om jeg ikke tar helt feil så hjelper eplet til med å få syltetøyet litt stivere. Og det er jo en fordel siden jeg ikke bruker så mye sukker.

    Da jeg stod og smugspiste av pannen med syltetøy så fikk jeg en idè som skal prøves ut en gang i nærmeste fremtid. Å bruke det til dessert... Kok opp igjen syltetøyet og ha i litt potetmelsjevning. Sett den til avkjøling og server den deretter lunken med fløtemelk på. Altså en slags fikenkompott/fruktgrøt. Kanskje tilogmed samboeren min liker det. Han rynker nemlig på nesen hvis jeg kaller det syltetøy, men dessert liker han! Selvom det ikke er store forskjellen på de to tingene i dette tilfellet. Men det trenger jeg jo ikke fortelle ham ;-)

    Mozzarella og fiken høres supergodt ut. Takk for tipset. Skal prøves!

    Nå skal jeg ta meg en velfortjent pause i sofaen etter å ha stått på kjøkkenet i "hele" dag.



    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempegode ideer du har, det blir definitivt prøvd med eple her i år, og dessert var heller ikke så dumt, men hvet ikke hvor mange fikener jeg før :-)

      Det er slitsomt på kjøkkenet, det er sikkert og visst, men så føler man seg så god etterpå, comme 'la vie est Belle'

      :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)