8. sep. 2012

Fylte squash

Fylte grønnsaker er veldig vanlig og populært, det finnes utallige oppskrifter på fyll, vegetarisk eller med kjøtt, og sikkert fisk også: det skal ihvertfall jeg snart prøve ;-)

Denne gangen ble det tradisjonelt kjøttfyll. Kjøttfyllet kan kjøpes ferdig, minner om krydret farsedeig, eller du kan lage en blanding selv.


Ett problen med squash som de andre grønnsakene ikke har er at de innholder mye vann og når de steker så kommer vannet ut. Det kan derfor være lurt og koke de noen minutter i saltet vann og så fylle dem og bake/steke i ovnen.

Jeg har nå lagd dette to ganger:

- Først ved å forhåndskoke de delte og uthulte squashene og fylle med stekt hjemmelaget fyll. 
Tomat og ost var etter eget ønske.
200 grader 10 min.

-Andre gang å steke de rett i ovnen med rått ferdigkjøpt fyll. 
175 grader 45 minutter.


Begge gangene brukte jeg litt qhuana gryn for å trekke til seg væske (kan også bruke semulegryn/couscous/lettkokt ris), men quhana ga en nydelig smak og konsistens ved siden av kjøttet , og jeg vil definitivt prøv den i flere sammenheng.



Uansett måte å lage dem på er de kjempegode og en fin måte og spise mer grønnsaker på og mindre poteter og pasta ;-)
Den andre metoden er raskere å tilberede men trenger lenger steketid.


Med tanke på vellykket resultat utseendemessig er den første metoden best ;-)


Du må gjerne servere forskjellige grønnsaker samtidig, fylt med forskjellige fyll eller likt.

Grønnsaker som egner seg til fylling: tomater, paprika, squash og auberginer. Prøv gjerne løk, epler etc.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)