26. mai 2013

Polenta Glutenfritt alternativ til pasta m.m.

Et godt glutenfritt alternativ til pasta osv er Polenta.

Førsteutrykket er veldig kjedelig, 
og jeg har lenge lurt på hva det er som er så spennende med dette maispulveret..

Løsningen med å lykkes med polenta er det du har i den som smak og hva du gjør med den etterpå ;-)

Jeg har nå eksprimentery litt og kommet frem til noen gode løsninger,
 og fint tilbehør og/eller erstatning til pasta, brød osv.

 

Polenta


Les på pakken hvordan den tilberedes (tilfelle det er forskjeller ute å går)
Det står 60 g per person, hos oss er det nok til 2, 
men vi spiser salat, ost og brød til alle måltid og mindre hovedrett.
Av ca 300 gram polenta fikk jeg tre forskjellige retter til 3 middager...

Jeg gjorde slik:
Mål opp i dl hvor mye polenta du vil lage.
Kok opp 4 x så mye vann.
Hell i polentaen mens du rører (!).
La koke under omrøring i 3-4 minutter, det skal bli en tykk grøt.
Tilsett salt og eventuel annen smak.
La stå to minutter for å svelle ferdig.

Jeg hadde i timian og litt pepper, 
meningen var jo og utforske smaken.
En enkel måte og gjøre den populær på er selvfølgelig å koke den med buljong.
Jeg skal senere prøve meg med mer urter og krydder.

Du har nå flere muligheter:
Serveres som den er til middag.
Helle den i brødform til senere bruk.
Helle den i en flat form.

Jeg brukte en del som pure til middag, 
deretter fylte jeg en brødform (kledd med plastfolie),
resten hadde jeg i en gratengform.

Oppbevares i kjøleskap når den er kald, tåler fint noen dager ;-)


Litt klumper, ikke prøv å ta bilder av prosessen når du rører ut pulveret i kokende vann.
Tok heller ikke noen bilder av den jeg serverte som vanlig pure til middagen, men de mest interesante rettene ble det jeg lagde av restene og det som jeg hadde i formen , kommer snart ;-)

Restene fra middagen, skjærte jeg i terninger (den blir stiv som tjukk gele når den står) og stekte i litt smør.


 Sammen med en tomat-kjøtt saus ble den en helt flott lunsj :-)

 Bruk matrestene dine ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)