27. feb. 2013

Kjøkkenhagen del 3 2012

Kål er veldig sunt, og den er sikkert ekstra sunn hvis du dyrker den selv.

Her i Frankrike har vi byer som er utnevnt til blomsterbyer da de har blomsterbedd-potter over alt, bl.a. Limoux som er 20 min unna :-) og der planter de også kål i blomsterbeddene, veldig pene farger innimellom blomstene.
Kål er vanskelig å få til her hos meg, de trenger muligens litt mer arbeid en tomater og aspargesbønner, også liker de våt jord og her er det ofte tørt. Men, på markedet hos 'planteselgeren' min er det så mange fristende små planter at jeg må jo bare prøve en gang til, ikke er de dyre heller, og kanskje denne gangen at det går bedre, så da ble det i siste halvdel av mars innkjøp av: Brokkoli, Rosenkål og Rødkål og siden blomkål var utsolgt tok jeg stangselleri, som jeg enda ikke har prøvd :-)
...og mandagen etter ble det blomkål :-)

Fram med hageboka for å finne ut hvem de trives sammen med og hvem de absolutt ikke vil ha som naboer. Kål har ikke mange gode venner og plantes derfor ofte i utkanten av en grønnsaksflekk. Det beste jeg fant var å plante den sammen med grønne bønner. Da ble det raden ved siden av sukkerertene som er plantet helt ytterst hvor jeg har mest skygge og sammen med blomster som holder uønskede innsekter unna. Innimellom kålplantene ble det hvite bønner, og på andre siden en rad med aspargesbønner som blir sådd senere... deretter en rad med salat og aspargesbønner som ble plantet/sådd i midten av Mars i tunnel.
Så er det bare å starte freseren ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)