11. okt. 2013

Sukkererter

Når sukkerertene kommer så kommer de,
da er gode ideer godt og ha.
De passer godt som snacks til aperitif, med eller uten dip.

Min siste variant er med en ostebit:



Enkelt og godt :-)

De kan også pakkes i folie med litt smør og grilles i 2-3 minutter,
enkelt tilbehør.
Kjempegodt i forskjellige woker både med kjøtt og fisk.

Og selvfølgelig perfekte i salater.



Juni 2012

Hvis dere er like heldige som meg så flommer hagen over av sukkererter :-)

...vel egentlig så er jeg ikke heldig men jeg har jobbet hardt ;-) ...

Den første uken så forsvinner jo alle fortere en de vokser,
deretter så spiser man sukkererter i salat og sukkererter i alle mulige middagsretter,
så lurer man på hva man skal gjøre med alle sammen :-)

De kan gis bort og/eller man kan fryse dem ned.
Slik gir man de bort: Plukk dem og bank på hos naboen,
eller ta dem med som gave når du blir bedt i middag.



Slik fryser du dem:



Rens og vask dem, deretter kokes de i 2 min:
Kok opp vann og ha i små megder av gangen,
du regner 2 min fra det koker opp igjen,
husk og ha lokk på kjelen så går det mye fortere og du sparer strøm.

De må gjærne dampkokes (anbefales).
Jeg gikk for den enkle løsningen og den jeg tror jeg bevarer et maksimum av vitaminer med:
Ta 200 gram av gangen, dryppende våte fra vaskinga i en bolle og 1 1/2 minutt i micro'n
(det var en gang jeg kastet ut micro'n men så fant jeg ut at den er ganske nyttig alikevel ;-)
Med en gang de er kokt/dampet has de iskaldt vann (har du isbiter sleng dem oppi)
som du bytter ut helt til de er kalde,
dette er for å stoppe kokeprosessen og bevare den fine grønnfargen.
Deretter må de renne av seg, jeg tok dem i salatslynga,
men du kan også la de renne av seg i ett dørslag/på ett håndkle.



Fryses i bokser eller plastposer (tar minst plass) i ønsket porsjoner.
Hos meg ble det 100 g /33 stk som jeg synes er passe i en wok.








Skriv hva posen inneholder og dato.
Kan  brukes igjenom vinteren, helt til neste sesong.






En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
www.facebook.com/GodtogSunt
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

5 kommentarer:

  1. Det med osten der var jo "latterlig" smart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det jeg syntes også ;-)

      Slett
  2. er det for seint og dyrke de nå

    SvarSlett
  3. er det for seint og dyrke de nå

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Tror det går fint i Norge, de liker ikke for høye temperaturer, eventuelt kan de plasseres et sted hvor det er skygge deler av dagen. Hvis du sår nå kan du høste i August , lykke til !

      mvh Hege

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)