9. okt. 2013

Pizza -speltmel, laks, urtesaus

 Tynn, Sprø pizza med enkelt deilig fyll har blitt min favoritt av kosemat,
tiltross for at det krever at man står oppreist og lager maten nesten mens man spiser...




Mitt lille kjøkken med spisekrok er bare helt perfekt til slik matlaging,
man er med hele tiden, ikke noe løping frem og tibake osv.

Nå når høsten kommer og det er litt kjøligere om kveldene,
 bruker jeg gjerne stekeovnen til å lage middag ;-)

Jeg har brukt samme pizzadeigen som du finner i mitt Pizza-arkiv HER,
-eller se nederst i dette innlegget...
men denne gangen brukte jeg speltmel,
resultatet ble litt grovere deig, like sprø og like god!


Siden vi bare var oss fem,
søndag er lik tomt kjøleskap...
-og fisk på menyen ;-)

Ble det ikke noe valg vedrørende fyll denne gangen.


 



Hvit urtesaus til 5 pizzaer


5 dl creme fraiche
3 dl hakkede urter
2 store løk i små biter
5 pressede hvitløksbåter
Salt og pepper

Alt blandes ;-)



Sitronmarinert Laks


500 gram Laks
5 ss sitronsaft

Laksen skjæres i strimler eller terninger.
Ha sitronsaften over og bland godt,
la stå minst 30 minutter.

Revet Ost...


Jeg lagde tre varianter for å prøve hvordan det smakte med litt frukt...

Fiken, druer og epler...




Deigen kjevles supertynt ut,
og stekes helst på pizzasten,
jeg har en grill-jernstekeplate som er flat på ene siden, Perfekt ;-)
-ellers er det mange bloggere som anbefaler å bruke en stekeplate som du lar varme seg i ovnen.

Legg pizza-leiven rett på den varme plata før du legger på fyllet,
er den varm nok begynner bunnen og stekes med en gang...

 
 


3-5 minutter på høyeste temperatur i stekeovnen.









Alle tre ble kjempegode,
-ingen spesiel som ble favoritt alle tre gikk ned på høykant ;-)

Anbefales !!


Som dessert ble det tre dessertpizzaer som du finner HER

For flere ideer om fyll se HER.

En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
www.facebook.com/GodtogSunt
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)


Pizza deig

(til ca 16 små tynne pizzaer)

15 dl /900 gram mel
1 pk gjær fersk/tørr
1 ss salt
1 ss sukker
4,5 dl vann
1 dl olivenolje

I maskin:
Ha det våte (kaldt) i en kjøkkenmaskin og tilsett det tørre, elt deigen minst 10 minutter.

For hånd:
Ha det tørre i en bolle (eller på bordet) lag en grop i midten og hell i det våte, bland alt godt sammen og elt i 10 minutter.

Deigen skal være ganske tørr, hvis ikke tilsetter du mer mel.
Sett deigen kjølig (kjøleskap) til den skal brukes, minst en time men gjerne opptil fire dager, pass på å ha stor bolle med lokk, da den hever ganske mye.
Hvis du ikke skal bruke den (eller deler av den) i løpet av 4 dager kan den fryses ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)