25. mai 2014

Friterte Acaciablomster - Beignets de Fleur d'Acacia

I Norge hører vi masse om acaciahonning,
her i Frankrike er det friterte acaciablomster som gjelder,
en glemt kulturskatt...
...forsvunnet i dagens travle hverdag hvor alt er ferdigmat eller halvfabrikat...





Treffer du derimot noen gammeldagse bondekoner og spør de om beignets d'acacia,
så glimter det nok til i øyet og litt etter litt kommer minner om de som bestemor lagde.

Nå klarte ikke jeg å vekke noen minner hos franskmannen min,
men godt nok var det ;-)

For ikke å falle helt ned av min høye sunt kosthold pidestal
friterte jeg i ghee-klarifiert smør...


Beignets de Fleur d'Acacia

til ca. 15 blomsterklaser

180 g mel
1 egg
litt vaniljesukker
2,5 dl øl

ghee eller frityrolje

Melis eller sukker til pynt

Bland godt sammen alle ingrediensene og la stå å svelle minst 20 minutter.
Røra skal være tykk som vaffelrøre.

Varm fettet i en kjele eller stekepanne, jeg bruker ca 1,5-3 cm dypt.

Legg 3 blomster i røra og dytt de litt ned,
ta de opp og la de renne av seg slå dem litt mot kanten hvis nødvendig.

legg de ned i fettet og snu etter ca 2 minutter eller når de er pent gyldne,
tas ut når de er ferdig på begge sider og legges på kjøkkenpapir.

Husk at de må stekes godt for ikke å bli deigete.

Strø sukker eller melis over mens de enda er varme.
-ikke spis stilk eller blader...




Når det gjelder å introdusere skeptikere til blomsterspising er dette veien å gå ;-)

Bon Appétit :-)


Foresten så finner jeg ike noe om Acaciatreet på norsk,
noen som hvet om det eksisterer der oppe i nord ?



Hvis ikke så fortvil ikke,
 oppskriften kan benyttes til andre spiselige blomster ;-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)