20. mai 2014

Kjøkkenhagen Min 2014 del 1, ca 15. April

Den nye grønnsakshagen lages helt fra bunnen av,
nytt sted ny hage ;-)

Som med det meste jeg gjør er det ikke lett å planlegge i år og måneder før det blir realitet,
er derfor litt lei av de bøkene hvor det står svart på hvitt at hvis du skal lage grønnsakshage så må du planlegge den fra høsten av, spavende alt, gjødsle og så på våren kan du begynne å så å plante...



Når juli og ugresset kommer for fullt er jeg kanskje enig,
men hagen er nå en realitet!

Har i det siste året blitt mer og mer økologisk og biologisk,
men det er praktisk umulig å være det 100 % i alt ,
men i hagn min skal alle gamle kjerringråd prøves ut ;-)

Først og fremst må gresset vike for ugresset,
så i midten av Mars når det ble klart hvor jeg kunne lage hagen på det nye stedet,
la jeg ut en sort pressenning for å kvæle gresset,
dette istedet for å bruke ugressdreper - til tross for sterk påvirkning...




Pressenningen skulle gjerne ha ligget der mye lenger,
men det var litt sent på sesongen til det,
derfor ble den i midten av April fjernet og vi kunne frese opp jordstykket.

Fresingen fikk jeg heldigvis hjelp til av min store grønne venn ;-)
-bilde er fra ifjor...



De store klumpene ble samlet sammen med greip og rake og kjørt til et annet sted i hagen...


Hagen min er lang og smal ikke noe små firkantbedd...

Hviste du at man tregner 100 kvadratmeter for å kunne dyrke nok grønnsaker til en person ?

Jeg må ha plass til alle mine favorittgrønnsaker samt de andres favoritter som poteter :-P

Etter mange timers studering i de forskjellige bøkene og bladene jeg ha samlet opp,
har jeg fått et nogenlunde oversikt over hvilke planter som liker hverandre og hvilke som absolutt ikke tåler tryne på hverandre...
...Noen holder skadedyr unna og andre tiltrekker dem,
atter andre trenger plass under jorden som andre kan benytte over jorden...

Sumasumarum et skikkelig pusslespill og det i fiire dimensjoner,
for man må også hvite hva man skal plante etter en bestemt grønnsak og ihvertfall hva man ikke skal plante.

Videre skal man ha greie på jordkvalitet osv.
Det eneste jeg kan si for øyeblikket er at det er sandholdig leirejord,
teoretisk bør den være næringsrik etter å ha ligget brakk i mange år.
Beriket med 'azote' da det vokste mye kløver på stedet...

Jeg har i år ikke noen kompost,
kan jo ikke ta med seg alt når man flytter hihi

Men hestene jobber med saken, 
alt kompostvennlig avfall blir lagt i ett hjørne av hestehagen sammen med kaninmøkka og hestene har fått streng beskjed om hvor doen er...



Midten av April er sent for potetplanting så det ble gjordt med en gang,
når de spirer lurer ve alle på hva jeg driver med,
de ble plantet litt tettere enn ønskelig,
men det var alt for mange og kunne jo ikke ta vare på dem til neste år og ihvertfall ikke kaste dem ;-)
Poteter har ikke mange venner i grønnsaksgjengen derfor ble de plantet i ene enden,
neste år får de ett eget stykke tror jeg...
De skal få dele plassen med salat og kålplanter som ikke bruker plass til røttene,
salaten er ferdig før potetene blir for voldsomme og Kålen får hjelp til å gjemme seg fra skumle skadedyr.


Persilleplantene mine ble plantet... 
de skal få grønne bønner som selskap,
grønne bønnene liker potetene så det blir fint skille med de anre grønnsakene ;-)

Gulrot og reddik sådd sammen,
slik blir gulrøttene tynnet når man tar vekk reddikkene som er ferdig på ca 3-4 uker.


Lykke til med hagen eller balkongen din :-)

Her på DENNE facebooksiden finner du masse gode tips samlet om kjøkkenhagen,
spesielt hvordan du kan få mye ut av lite plass...

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

4 kommentarer:

  1. Så gøy! Når jeg en dag flytter fra hybel/leilighet til et hus med hage skal jeg gjøre som deg :)

    Margrete

    SvarSlett
  2. Så heldig og driftig du er :)
    Gleder meg til å se resultatene av hagen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig heldig ;-)

      Gleder meg til å vise dere ....

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)