14. mai 2014

Mine 5 Flotteste 17. Mai kaker

17 Mai er vel en av våre største festdager hvor kake er et 'must',
her kan man ikke alltid ta hensyn til at det skal være sunnest mulig ;-)
så her er 5 forslag til meg på syndig gode kaker som passer til feiringen av
200 årsjubileumet til Grunnloven vår...



For dere som helst vil ha glutenfri, sukkerfrie, melkefrie alternativer så
 mine 5 sunne kaketips i ettermiddag ;-)


1. Sjokoladekake med Marsipanlokk.
Sjokolade sukkerbrød med smørkrem og marsipantrekk.
Pynt i Norske farger og ha gjærne bær i midten.
Oppskrift HER






2. Bløtkake.
Ikke til å komme utenom, en ordentlig norsk tradisjonell kremkake,
HER med hawai'look' ,
men med litt fantasi blir det fort Nasjonalfarger :-)





3. Napoleonskake er et sikkert blinkskudd, ikke alle like bløtkake eller sjokoladekake, men alle liker napoleonskake ;-) ... tror jeg ... Oppskrift HER, med hjemmelaget butterdeig og krem.
Pynt med røde roser og blå fioler for en 17 mai utgave, eller blå og røde bær.





4. Rullekake er en av de enkleste og raskeste kakene du kan lage.
I Kremutgave eller sjokolade med smørkrem, den er alltid velkommen på kakebordet og kan pyntes etter anledningen, oppskrift HER. Skal det ikke være norsk kake da anbefaler jeg nr 5 ;-)





5. Fraisier
Denne fantastisk gode og lekre jordbærkaken ble kjent i Norge ifjor under Hele Norge Baker, og er det en kake som passer perfekt til 17. Mai ja da må det være denne.
Den tar tid å forberede, men det kan gjøres dagen før og det er verdt det, en sikker vinner.
Oppskrift HER.




Når man skal pynte en kake i 17 Mai farger eller Norske farger da blir det i rødt, hvitt og blått.



Enkle løsninger er å farge krem, melis, marsipan og sukkerpasta.
Kokos kan også farges og brukes istedet for å kjøpe ferdig strø.

Av spiselige blomster kan du bruke f.eks. fioler, roser og stemorsblomster...

Blåbær er blå og røde bær er det mange av.

Silkebånd kan knytes rundt kaken...


Hvis du ikke fant den perfekte kaken blant mine fem forslag,
 så ta en titt på de andre kakene på bloggen HER.


Lykke til med Kakebakingen :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)