30. mai 2014

Ukemeny for uke 23 - Paleo-lavkarbo-naturlig mat

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)


Fakta om Paleo og mine erfaringer, 
kan du lese mer om HER.




Hvis du ikke vil spise helt Paleo er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-noen av disse er laget i CrockPot - Slow-coocker som står og putrer hele eller halve dagen :-)
...forøvrig vil en paleolivsstil være enkel matlagning siden den er inspirert steinalderens matlaging...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn ;-)

Ukens meny:





Lørdag

BBQ- sesongen er her, hva med en kanin eller hare på grillen ?
Anbefales med en Saupiquet cru på ekte syd-fransk vis, link på siden du finner om BBQ-kanin HER





Søndag

Lyst til å være ute hele dagen ?
-da kan DENNE gryten forberedes og passe seg selv, fin nok til familieselskap eller enkel søndagsmiddag :)






Mandag:

Fisk rullet i grønne blader,
være seg syre-, brennesle, løvetann- eller spinat-blader...
oppskrift finner du HER






Tirsdag:
Lever bør som nevnt tidligere finne plass i en ukesmeny,
så jeg sniker den inn på en tirsdag, er jo så raskt og enkelt og med litt bacon blir den knapt lagt merke til.
Ikke glem masse grønnsaker til.
Oppskrift HER
NB: 1 ss hvetemel, kan utelates eller erstattes med f.eks. potetmel.




Onsdag:

Indisk fisk er bare kjempegodt, så bruk litt tid på forberedelser og server DENNE kjempegode fiskeretten.
Bytt gjerne ut potetene i potetcurry'n med blomkål ;-)






Torsdag:

Dagen for å bruke opp rester,
så ta det du har eller fryste kjøttrester fra kraftkoking og lag DENNE fantastisk gode Mireton-retten, fransk oppskrift som jeg uten å nøle hadde servert til fest ;-)






Fredag:

Burgerdag ;-)
Prøv DISSE lakseburgerene med masse deilige grønnsaker til.






Frokost

Frokost og Lunsj er selvfølgelig viktig å tenke på,
det er her det er lett å bomme.

Middagsrester er kjempebra til frokost,
bare og varme opp, tilsett ett egg hvis det ikke er nok ;-)

En av frokostene denne uken,
når jeg hadde en supperest men mer lyst på havregrøt,
se HER


Lunsj

Til Lunsj foreslår jeg  masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.

Ukas lunsj-høydepunkt for meg  er fortsatt  Aspargesomelett
som du finner HER,
bruk grønnsaker som er i sesong ;-)
Forøvrig bare en uke igjen av de minste ...

I tilegg til asparges går det mye i revet gulrot og skudd jeg plukker i plenen,
samt reddikene som blir tynnet ut spiselige blader ;-)




...som tidligere nevnt tar jeg en teskje linolje for å spe på med omega 3,
men med mye kjøtt blir det ekstra viktig å få i seg omega 3!
Bland med sitronsaft og den går ned hos de fleste ;-)


Jeg drikker Vannkefir før og til måltidene,
(denne uken har jeg eksprimentert med litt gurkemeie i vannkefiren, dette fordi det visstnok er bra mot betennelser og etter noen timer i kjøkkenhagen mangler det hverken leddvondt eller enebetennelse...)

 og kombucha i mellom måltidene.

-siste på bloggen: Rooibus kombucha med Ringblomst



Til 'alle' måltidene spiser jeg melkesyret mat,
dette gir masse verdifulle vitaminer og mineraler,
som f.eks. K2.




Våren er her og det betyr at det er masse spiselige planter som stikker hodet opp :-)
-ikke glem hestehovbrenneslevassarve...

Salat, stuing, supper...



Middagene er raske men de begynner alltid med en salat:
grønn enkel salat hvis det er mye til hovedrett og en mer komplett salat hvis det er lite :-)

Prøv gjerne DENNE Paleodressingen til :-)

Jeg var akkurat i Norge noen dager og det var en hel masse spiselige vekster å finne ;-)
 fioler, løvetann, granskudd, syre for å nevne noen.

Løvetannsalat til inspirasjon finner du HER




Ukens Dessert og Kake-bakeprosjekt

DENNE kokoskaken er et sunt alternativ til Mai-kakene og sinnsykt god ;-)





Ha en flott uke :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)