3. des. 2015

Biff litt annerledes

Har du mulighet til å kjøpe kjøtt direkte fra en bonde ,
gjør det !

Jeg er så heldig å få kjøtt hver tredje måned av en bonde i nærheten,
som har gått fra tradisjonelt jordbruk til Biologisk jordbruk,
her i Frankrike er alt (?) storfe ute på gress hele året,
men kjøttdyr fores ofte med kraftfor i tilegg...
...uansett det er det beste oksekjøttet jeg noen gang har smakt !!!
-og jeg er så heldig å få kraftben gratis for det er det ingen som vil ha :-O

Nå var det dig biff jeg skulle snkke om ;)

Mye av kjøttet er merket filet til grilling,
men det er vanskelig å grille her jeg bor så da blir det stekepanna,
og jeg er .....lei av å vaske stekeos og fett, samt bytte stekepanner som dør i varmen...

...og tenkte derfor å steke biffstrimler, med litt dårlig tid/planlegging ble disse stekt som de var rett i ovnen og min nye biffidé ble til :-)





Marinert ovnsstekt Biff

pr person:

100-150 g biffkjøtt
2 ss smeltet ghee/kokosolje/olivenolje
1 ts sitronsaft
1 hvitløkfedd
1/2 ts timian
salt og pepper

Skjær kjøttet i strimler, tynne (2-3 mm) men de kan godt være lange.
Bland alle ingrediemsene til marinaden.
Ha kjøttstrimler i marinaden og la de godgjøre seg minst 30 minutter,
men gjerne opptil ett døgn (du kan altså forberede middagen dagen i før).

Sett stekeovnen på 210 grader.

Ha biffstrimlene og marinaden på ett stekebrett.
Fordel de i antall porsjoner og form til burgerlignende biter,
eller bruk former som på bildet under.

Steketiden varierer litt ettersom hvor tykke du lager de.
210 grader i 10 min for blodig, 12 min for rosa eller 15 min for akkurat stekt

Stek høyt i ovnen fra 5-15 minutter,
mine former på bildet var 4 cm høye og godt stekt i midten etter 15 minutter,
blir 10 minutter neste gang da frankmannen min klagde litt på det ;-)
Når de overste bitene får farge er det som regel nok, la de hvile ett par minutter før servering.

Server gjerne med grønne grønnsaker og Bernaisaus,
eller som under og med hvitløksmør :-)



Jeg stekte resten av middagen på samme brettet: gulrotskiver, løk og kinakålgrateng.


Fordelen her er at den er garantert mør, alle biter er perfekte,
 selv om de er godt stekt eller utganspunktet ikke er det beste.
De kan raskt stekes i ovnen og forberedes lang tid i forveien, perfekte og barnevennelige :-)
-samt at man kan ha det gøy med former.

God Biff :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)