6. des. 2015

Pærer i Pen drakt

Kokte pærer er en typisk fransk dessert,
f.eks. Poire Belle Helene...

Her i Syd Frankrike er det pærer kokt i krydret vin som er tradisjon.

...også er det mine da som 'bare' er kokt i røde bær og med litt pynt på,
 som jeg så bilde av i ett oppskriftblad til Jul...
Selvfølgelig blir de bærene + kokekraften brukt til andre ting ;-)



Pærer i festdrakt

...til to eller fler...

2  pærer
5 dl røde skogsbær (frosne)
(eventuelt vaniljestang, kanelstang e.l.)
Butterdeig - paideig


Vaniljesaus:

1 dl kokosmelk
2 eggeplommer
1/21 ts vaniljesukker
1 ss honning (eller sukker)

Kok opp bærene med vann (det skal dekke pærene),
skrell og ha pærene i den kokede safta,
la koke 1-2 minutter og ta kjelen av varmen.
Avkjøl i kjelen.




Sett ovnen på 200 grader varmluft, eller 210 uten.

Ta opp pærene og sett disse på ett stekebrett.


klipp remser (5 mm) av butterdeigen (paideigen) og surr rundt pærene som på bildet.

Stek i ovnen i  ca 10-15 minutter, 
nederst i ovnen for ikke å bli for brent øverst.

(pass på mine ble stekt 12 min og var litt lyse )






Vaniljesausen lager du slik:


Ha alt i en kjele og varm opp under omrøring,
når det begynner å ryke av blandingen nærmer den seg...
fortsett å røre godt og når det tykner tar du kjelen av varmen og lar avkjøle,
den vil fortsette å tykne mens den kjøler ned,
må ikke koke !!!


Ha litt vaniljesaus i en dessertskål og pæren oppå,

pynt gjerne med noen mynteblader.
Selvfølgelig kan du gjøre litt ekstra med litt vispet krem/ kokoskrem og ett kaneldryss.






Jeg har ikke tilsatt sukker ved koking da jeg synes pærer er mer enn nok søte i seg selv,
men har du veldig søtmunnede rester kan det være en ide,
dog hadde jeg litt sukker i vaniljesausen.

Bonne Dégustation :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)