6. jan. 2013

Glutenfritt Hjemmebakt Knekkebrød

Hva passe vel bedre å starte de sunne nyttårsforsettene med, enn ett sunt glutenfritt Knekkebrød, 
som kan erstatte alt av brød og unødvendig mat...


Glutenfritt Knekkebrød

Ingredienser:

4 ss psyllium frø  eller 2 ss malt psyllium / husk.
2 dl solsikkefrø
1 dl gresskarfrø
1 dl linfrø
1 dl Gerble/hvetespiregjær/ølgjær
2 ss Arrowrot
5 dl vann
litt salt

Denne gangen knuste jeg 4 ss psyllium frø (bruk gjærne 2 ss malte) i kaffekverna, 
deretter knuste jeg 1 dl linfrø (de må faktisk knuses for at vi kan dra nytte av de gode oljene inni frøet), 
til slutt knuste jeg sesamfrøene siden jeg var så godt i gang, 
jeg synes de ligner på linfrø så kanskje de er bedre knust også (?). 
Videre hadde jeg solsikkefrø, gresskarkjerner, arrowrot i bollen. 
Litt salt og 5 dl vann.

Bildet er fra en blanding med havregryn, godt, men ikke glutenfritt.


Lot det stå i 10 min og røren var perfekt til å smøres tynt utover to stekebrett kledd med silikonpapir eller bakepapir, ovnen på 140 grader (varmluft) og etter 30 min tok jeg de ut og rutet opp i passe biter)hvis du bruker silikonpapir så ikke bruk kniv! , byttet om plasseringen i ovnen og 30 min til :-)



Avkjøles på brettet, brytes opp i biter og oppbevares i tett boks. 



Kjempegodt som de er til f.eks. yoghurt, eller med ost på, med smør på for antislankere ;-)
Syltetøy, kjøttpålegg alt passer.



Disse er farlig gode, så hvis du ikke gjemmer de godt er de borte på ett blunk nesten før de er kalde...


Her finner du en grunnoppskrift og trinn for trinn brdbaking.

2 kommentarer:

  1. Veldig sunt for meg som ikke tåler gluten så godt. I tillegg er de gode. Anbefales.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er så gode at man risikerer å forspise seg :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)