4. jan. 2013

Salatdressing

Alle spør om oppskriften på dressingen jeg bruker.. så nå kommer den online ;-)


Kan lages i mindre og større porsjoner, så her kommer en porsjon som holder til 3-5 salater:

5 pressede hvitløkfedd
3 ss sennep
1/2 dl sukker
1/2 dl eddik (5%) min favoritt er valnøtt... eller eple-, sitron-, ...
1 1/2 dl olje eller yoghurt
pepper, salt

Bland alt godt og tilsett olje under omrøring ; til daglig bruker jeg olivenolje, til fest slår vi til med valnøttolje og er vi på 'slankern' så bruker jeg yoghurt  ;-)  (på bilde...)

Kan oppbevares noen dager...

Til selve salaten er det jo uendelige muligheter og varianter...


Til daglig er det grønn salat/tomat/agurk/løk/ mozarelle evnt. fetaost, eller enkelt og greit salat og tomat.
Skal den være populær på barnesiden : litt maiskorn og linser.
Til fest: litt kjøtt, stekt bacon, stekte brødbiter, paprika, rødbet, egg.
Skal det brukes opp rester: kyllingrester, fiske rester, biffrester...
...ja lista kan gjøres lang, får heller spørre seg hva man ikke kan ha i ??? suppe-saus...

Jeg synes selv at man ikke må blande for mange ingredienser da jeg liker å ha litt smaksopplevelse med de forskjellige og ikke en masse smaker i vill blanding...

Hvordan en salat presenteres er jo også forskjellig,
 her er noen bilder av forskj.  salater vi har servert i Maison Tranquille...



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)